Životopis

tlukot srdce

Díky mé rodině a hudbě mohu žít svůj život naplno. 

Strukturovaný životopis

tlukot srdce
1985
1985

Hudební akademie v Sofii

Po absolvování plzeňské konzervatoře v oboru hry na housle byl přijat v roce 1985 do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii, které ukončil v roce 1990. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Eugen Oněgin, princ Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie) a účinkoval zde na mezinárodních hudebních festivalech

1994
1994

Hostováni v Plzeňské opeře

V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře (Piková dáma - Tomskij, Faust a Markétka - Valentin, Don Giovanni - Don Giovanni, Fidelio - Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor).

1997
1997

Sólista Národního divadla

V roce 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Grégoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, roli Polluxe v barokní tragedii lyrique Castor et Pollux, roli Alexandra v Martinů komické aktovce Dvakrát Alexandr, titulní part v Mozartově Donu Giovannim. Výčet rolí zahrnuje dále Silvia v Komediantech, Conte Almavivu ve Figarově svatbě, Germonta v Traviatě, Vladislava v Daliborovi, Petra Voka – Čertova stěna aj. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů, např. do Japonska, Korei, Hongkongu, Francie, Německa a Španělska. Jako hostující sólista vystoupil na zájezdě opery ND do Španělska (Madrid - Teatro Real) v Janáčkově opeře “Osud” (role Vervy) v inscenačním ztvárnění Roberta Wilssona.

2004
2004

Braniboři v Čechách

S Janáčkovou operou Brno spolupracoval na inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách (2004).

2006
2006

Turné

V roce 2006 s Pražskou komorní filharmonií podnikl turné po Španělsku a v témže roce ve spolupráci s ND vystoupil několikrát v roli Dona Giovanniho v italské Ravenně, dále pak koncerty v  Novaře, Comu a Miláně. Spolupracoval také s pražskými soubory Virtuosi di Praga a Pražský komorní sbor (sólista vánočních koncertů ve Španělsku 2004). Dále podnikl několik zahraničních zájezdů s písňovými recitály ve spolupráci s Karlem Košárkem (Madrid, Burgos, Barcelona, Zaragoza).

Další posun v operním repertoáru rozvinula spolupráce s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hilllary Griffiths a Jan Latham Koenig

2008
2008

Diskografie

Tento vynikající umělec vydává CD u renomovaných nahrávacích firem. Jeho profilová CD - Operní recitál (SOČR, dir. Ondřej Kukal/Radioservis), Gypsy Melodies (klavír – Karel Košárek /Supraphon) a další CD Supraphonu s díly Bohuslava Martinů (“Slzy nože”, “Hlas lesa”) a operním kompletem Antonína Dvořáka (“Tvrdé palice”) si získaly zaslouženou pozornost hudební veřejnosti i tisku. V r.2008 byl přizván k natočení CD Výlety páně Broučkovy L.Janáčka pro Deutsche Grammophon s orch.BBC a dirigentem J.Bělohlávkem. Z dalších i zahraničních vydavatelství jmenujme – Radioservis, Orfeo (A.Dvořák – Vanda), Supraphon (CD Operní gala spolu s Dagmar Peckovou), Multisonic (J.J.Ryba – Česká mše vánoční) a Arcodiva (J.Krček – Ten, který jest, J.K.Vaňhal – Duchovní árie).

2019
2019

Nominace na cenu Thálie

Nominace na cenu Thálie za mimořádný umělecký výkon v roli titulní postavy Dona Hrabala ve stejnojmenné opeře Miloše Štědroně, jako i zvláštní cena.

2008 - Současnost
2008 - Současnost

Současnost

V současné době je barytonista Roman Janál stálým sólistou Národního divadla v Praze, kde v posledních letech nastudoval několik dalších významných rolí světového repertoáru („Pád Arkuna“ - Absalon, „Orango“ - Veselčak, „Boris Godunov“ - Ščelkalov, „Andrea Chénier“ – Carl Gérard, „Chytračka“ - král, „Poprask v opeře“ - Procolo, „Don Hrabal“ – titulní role). V následující sezóně ho čeká premiéra „Švandy dudáka“ od Jaromíra Weinbergera a vydání nového CD s písňovou tvorbou Bohuslava Martinů a Mikuláše Schneidera Trnavského. Nadále působí jako pedagog Mezinárodní konzervatoře v Praze.

Klasický životopis

tlukot srdce

Po absolvování plzeňské konzervatoře v oboru hry na housle byl přijat v roce 1985 do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii, do třídy profesora Čavdara Chadžieva, kde po 6 letech získal magisterský titul. Již během studií mu bylo nabídnuto tehdejším uměleckým šéfem hostování na scéně Státní opery v Sofii (debutoval jako princ Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie, následovaly titulní role v operách Don Giovanni a Eugen Oněgin). Důležitá je i zmínka o zdejším účinkování na mezinárodních festivalech.

Po ukončení studií přijal své první angažmá v Banské Bystrici, odkud po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře (Piková dáma-Tomskij, Faust a Markétka-Valentin, Don Giovanni-Don Giovanni, Fidelio-Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). V roce 1995 byl po úspěšném debutu ve Státní opeře Praha rolí Guglielma v Così fan tutte angažován jako sólista. Následoval další úspěšný debut, tentokrát v Národním divadle, kde si rolí Figara v Lazebníku sevillském zajistil místo sólisty. Od roku 1997 se Národní divadlo stalo jeho domovskou scénou a do dnešní doby zde nastudoval desítky rolí domácího i světového repertoáru. Jmenujme alespoň: Don Giovanni-Don Giovanni, Eugen Oněgin-Evžen Oněgin, Gérmont – La Traviata, Escamillo – Carmen, hrabě Almaviva – Figarova svatba, Bohuš-Jakobín, Michonet – Adriana Lecouvreur, Orfeo – Orfeo ed Euridice, Kalina – Tajemství, Sharpless – Madame Butterfly, Gérard – Andrea Chénier, Don Hrabal. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů (Japonsko, Hongkong, Korea, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Austrálie, Kanárské ostrovy). Na zájezdě opery ND do Španělska (Madrid-Teatro Real) vystoupil v Janáčkově opeře “Osud” (role Vervy) v inscenačním ztvárnění Roberta Wilsona a v italské Ravenně jako Don Giovanni. S Janáčkovou operou Brno poprvé spolupracoval v roce 2004 na inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách. Pak následovala Carmen, Sen noci svatojánské, Příhody lišky Bystroušky, Osud, Popelka, Výlety páně Broučkovy aj. Kromě brněnské operní scény byl hostem i na dalších mimopražských jevištích (Plzeň, Liberec, Ostrava, Opava). Od roku 2001 je stálým hostem originální scény divadla Ypsilon, kde ztvárnil již několik divadelních rolí.

Doménou tohoto pěvce není jen operní svět, ale i komorní písňová tvorba. V roce 1993 a 1994 absolvoval interpretační kurzy u světoznámého pěvce Petra Schreiera v Piešťanech, který ho ujistil, že jeho interpretace písní je výjimečná. Především písně německých romantických autorů jako F. Schubert, R. Schumann,J. Brahms, H.Wolf a „Biblické písně“ Antonína Dvořáka se staly jeho srdeční záležitostí.

Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech: Pražské jaro, Pražský podzim, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Hudební festival Znojmo, Svatováclavský hudební festival, Festival Pontes, Česko-saský festival, Bratislavské hudební slavnosti, Dny B. Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu a Utrechtu za vedení Ch.Hogwooda, Concertus Moraviae (MHF), Rok České Hudby – “České sny” (Španělsko a Česká republika). Pravidelně účinkuje s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF aj. Pod vedením Jiřího Bělohlávka vystoupil s PKF v Japonsku, Francii, Španělsku, Švýcarsku a Rakousku. Dále spolupracoval se soubory jako Virtuosi di Praga, Orchestr Berg, Pražský komorní orchestr, Pražský komorní sbor, Český filharmonický sbor Brno, Pražský filharmonický sbor, Kühnův smíšený a Kühnův dětský sbor. Je také významným interpretem barokního repertoáru, na němž spolupracoval s nejlepšími tuzemskými tělesy jako: Collegium 1704, Musica Florea, Collegium Marianum a Barocco sempre giovane. Jeho další posun v operním repertoáru rozvinula spolupráce s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hilllary Griffiths, Jan Latham Koenig a Christopher Hogwood. 

Tento vynikající umělec od roku 1984 spolupracuje pravidelně s Českým rozhlasem, kde natočil řadu kompaktních disků operních árií i písňových cyklů, a to nejen klasického světového repertoáru, ale i současných českých skladatelů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáše, P. Ebena, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas). Vydal též CD u nahrávacích firem: Deutsche grammophon, Naxos, Orfeo, Multisonic, Radioservis, Supraphon, Arcodiva. Jeho profilová CD: „Operní árie“ (SOČR, dir. Ondřej Kukal/Radioservis), „Gypsy Melodies“ (klavír – Karel Košárek /Supraphon), „Winterreise“ (klavír – Norbert Heller /Radioservis), „Výlety páně Broučkovy“ s Jiřím Bělohlávkem (Deutsche grammophone) a další CD Supraphonu s díly Bohuslava Martinů (“Slzy nože”, “Hlas lesa”) a operním kompletem Antonína Dvořáka (“Tvrdé palice”) si získaly zaslouženou pozornost hudební veřejnosti i tisku. Spolupráce Romana Janála s Českou televizí (od r. 1997) dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga „Návrat Odysseův do vlasti“ a „Evropská turistika“. S touto institucí spolupracoval také na filmovém ztvárnění děl „Slzy nože“ a „Hlas lesa“ Bohuslava Martinů.

V listopadu 1995 se stal absolutním vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Později byl do této soutěže pozván jako člen poroty a zároveň se stal čestným členem Mezinárodního pěveckého centra výše uvedené soutěže. Již řadu let je předsedou poroty Duškovy pěvecké soutěže. Byl také úspěšným lektorem v řadě interpretačních pěveckých seminářů v rámci České republiky a po deseti letech pedagogického působení na Pražské konzervatoři pokračoval jako pedagog na Akademii múzických umění v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze.

Roman Janál je držitelem prestižní Ceny Thálie za rok 1999, za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery „Castor a Pollux“ v Národním divadle a v roce 2019 obdržel v širší nominaci mimořádnou cenu Thálie za interpretační výkon titulní role v opeře Miloše Štědroně „Don Hrabal“.

Curriculum vitae

tlukot srdce

After graduation from the Pilsen Conservatory in violin

playing he studied the singing at the Music Academy in Sophia, Bulgaria. In the course of his studies he was guest singer at the State Opera House of Sophia (Don Giovanni, Eugen Onegin, Prince Tarquinius in Britten’s The Rape of Lucretia) and appeared at local chamber music festivals.

He was first engaged in Banská Bystrica (Slovakia) after graduation in 1990, then he left for the Prague Chamber Opera (later Mozart Opera). In 1994 he became guest singer of the Pilsen Opera House (Lady of Spades – Tomskij, Faust and Marguerite, – Valentin, Don Giovanni – Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro). After a successful debut in the State Opera of Prague as Guglielmo in Cosi fan tutte and Figaro in Barber of Seville he was engaged as soloist of the State Opera of Prague in 1995. In November 1995 he became absolute winner of the Antonín Dvořák International Singers‘ Competition in Karlovy Vary. 

Since 1997 he has been the soloist of the National Theatre of Prague, where he has performed a number of national and world repertoire parts, such as Grégorio in Romeo and Juliet, Figaro in Barber of Seville, Escamillio in Carmen, Pollux in the Baroque lyric tragedy Castor et Pollux, the title part in Mozart’s Don Giovanni. The list of his opera repertoire also includes the parts of Onegin in Yevgeny Onegin, Marcel in La Boheme, Silvio in Cavalleria Rusticana, Conte Almaviva in Figaro’s Wedding, Germont in La Traviata, roles in operas by Martinů, Smetana, Janáček and Dvořák, etc. He has often participated in a number of foreign tours of the Prague National Theatre,

Such as in Japan, Hong Kong, France, Germany, Netherlands, Korea.

Roman Janál has successfully appeared in local and international music festivals, among them the Prague Spring, the Smetana Litomyšl, the International Music Festival of Český Krumlov, The Pontes Festival, The Days of Bohuslav Martinů in London, the Europalia Brussels, The B. Martinů Festival in Amsterdam. He regularly co-operates with acclaimed conductors (Jiří Bělohlávek, Christopher Hogwood, Jiří Kout, Serge Baudo, John Fiore, Tomáš Hanus) and with local and international orchestras, including the Prague Philharmonia, the BBC Symphony Orchestra, the Czech Philharmonic Orchestra, the Prague Symphony Orchestra, the Czech Radio Symphony Orchestra.

In February 2007 he participated in the recording of Janacek´s opera The Excursions of Mr. Broucek (the roles of Sacristan, Lunobor and Domsik) with Jiri Bělohlávek and the BBC Symphony Orchestra, for the BBC and Deutsche Grammophon (released in January 2008). Since 1984, he has recorded extensively for Czech Radio, performing a range of repertory from opera arias to contemporary Czech son-cycles. These recordings were released on CDs and have resulted in the issue of a profile operatic album including arias fro operas by W. A. Mozart, L. van Beethoven, G. Verdi, B. Smetana and others.

Roman Janál is holder of the prestigious Thalia Prize for 1999, for the part of Pollux in Rameau’s „Castor and Pollux“ in the National Theatre of Prague.

Lebenslauf

tlukot srdce

Nach dem Abitur am Pilsener Konservatorium in Violine

Spielend studierte er Gesang an der Musikakademie in Sophia, Bulgarien. Während seines Studiums war er Gastsänger an der Staatsoper von Sophia (Don Giovanni, Eugen Onegin, Prinz Tarquinius in Brittens Vergewaltigung von Lucretia) und trat auf örtlichen Kammermusikfestivals auf.

Nach seinem Abschluss im Jahr 1990 engagierte er sich erstmals in Banská Bystrica (Slowakei), bevor er an die Prager Kammeroper (später Mozartoper) wechselte. 1994 wurde er Gastsänger der Pilsner Oper (Pique Dame – Tomskij, Faust und Marguerite, – Valentin, Don Giovanni – Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro). Nach einem erfolgreichen Debüt in der Staatsoper Prag als Guglielmo in Cosi fan tutte und Figaro in Barber of Seville wurde er 1995 als Solist der Staatsoper Prag engagiert. Im November 1995 wurde er absoluter Gewinner des Antonín Dvořák International Singers, Wettbewerb in Karlsbad.

Seit 1997 ist er Solist am Prager Nationaltheater, wo er eine Reihe nationaler und weltweiter Repertoirestimmen aufführte, darunter Grégorio in Romeo und Julia, Figaro in Barbier von Sevilla, Escamillio in Carmen und Pollux in der Barocklyrik Tragödie Castor et Pollux, der Titelteil in Mozarts Don Giovanni. Die Liste seines Opernrepertoires umfasst auch Teile von Onegin in Jewgenij Onegin, Marcel in La Boheme, Silvio in Cavalleria Rusticana, Conte Almaviva in Figaros Hochzeit, Germont in La Traviata, Rollen in Opern von Martinů, Smetana, Janáček und Dvořák usw Er hat oft an einer Reihe von Auslandsreisen des Prager Nationaltheaters teilgenommen,
Wie in Japan, Hong Kong, Frankreich, Deutschland, den Niederlanden, Korea.
Roman Janál trat erfolgreich auf lokalen und internationalen Musikfestivals auf, darunter der Prager Frühling, die Smetana Litomyšl, das Internationale Musikfestival von Český Krumlov, das Pontes Festival, die Tage von Bohuslav Martinů in London, die Europalia Brüssel, das B. Martinů Festival in Amsterdam. Er arbeitet regelmäßig mit renommierten Dirigenten (Jiří Bělohlávek, Christopher Hogwood, Jiří Kout, Serge Baudo, John Fiore, Tomáš Hanus) und mit lokalen und internationalen Orchestern wie der Prager Philharmonie, dem BBC Symphony Orchestra, dem Czech Philharmonic Orchestra, dem Prager Sinfonieorchester, Tschechisches Rundfunksinfonieorchester. Im Februar 2007 nahm er an der Aufnahme von Janaceks Oper The Excursions of Mr. Broucek (die Rollen von Sacristan, Lunobor und Domsik) mit Jiri Bělohlávek und dem BBC Symphony Orchestra für die BBC und die Deutsche Grammophon teil (veröffentlicht im Januar 2008) . Seit 1984 hat er umfangreiche Aufnahmen für den Tschechischen Rundfunk gemacht und ein Repertoire von Opernarien bis hin zu zeitgenössischen tschechischen Sohneszyklen aufgeführt. Diese Aufnahmen wurden auf CDs veröffentlicht und führten zur Herausgabe eines Opernalbums mit Arien für Opern von W. A. Mozart, L. van Beethoven, G. Verdi, B. Smetana und anderen.

Roman Janál ist Inhaber des renommierten Thalia-Preises 1999 für die Rolle von Pollux in Rameaus „Castor and Pollux“ im Nationaltheater von Prag.